Partner serwisu
Prawo i polityka

Podatek lotniczy wzrośnie, a latanie z Holandii zdrożeje

Dalej Wstecz
Data publikacji:
05-10-2025
Ostatnia modyfikacja:
29-09-2025
Tagi geolokalizacji:
Źródło:
Rynek Lotniczy

Podziel się ze znajomymi:

PRAWO I POLITYKA
Podatek lotniczy wzrośnie, a latanie z Holandii zdrożeje
fot. Schiphol Airport
Z niecałych 30 euro holenderski podatek lotniczy (danina od pasażerów wylatujących) zdrożeje w 2027 roku do nawet 71 euro. Nowe zasady pobierania daniny będą uzależnione od długości lotów. Wzrost podatku zapewne wywoła niepożądany przez Hagę trend – Holendrzy będą wybierać wyloty z pobliskich lotnisk w Belgii i Niemczech, aby zaoszczędzić kilkadziesiąt lub nawet kilkaset euro na biletach lotniczych.

– To jest najlepszy czas w historii rozwoju lotnictwa, ale przestrzegałbym przed nadmiernym optymizmem. Nasza branża jest najbardziej narażona na niepewności zdrowotne czy geopolityczne – wskazywał na VIII Kongresie Rynku Lotniczego Michał Fijoł, prezes zarządu Polskich Linii Lotniczych LOT, zaznaczając, że średnia rentowność przewoźników to zaledwie trzy procenty. – To jest brutalna rzeczywistość, z którą musimy się mierzyć – skonkludował Fijoł.

Regres Europy Zachodniej

O ile polski rynek lotniczy rośnie najszybciej w całej Unii Europejskiej (nawet 3,5-razy szybciej niż w Europie Zachodniej), to słabsza ekonomia m.in. we Francji i Niemczech sprawia, że linie lotnicze muszą stosować różnorakie zabiegi stymulacje popyt. Paryż lubuje się w podnoszeniu (i także w implementacji) podatków, którymi objęte jest branża lotnicza. A teraz podobną drogę obiera Haga – holenderski rząd zdecydował, że wzrośnie podatek lotniczy. Wyższe obciążenie podatkowe jest drugą podwyżką daniny, oprócz istniejącej opłaty pobieranej od pasażerów podróżujących samolotem. Podatek lotniczy pobierany jest w Holdanii wyłącznie od wszystkich pasażerów wylatujących z krajowych portów lotniczych, a więc lotnisk w Amsterdamie, Eindhoven i Rotterdamie, które obsługują regularnych ruch lotniczy.

Od 1 stycznia 2026 roku standardowa stawka podatkowa wzrośnie o 2,9 proc. do 30,25 euro od jednego pasażera. Od początku 2027 roku wysokość daniny będzie zróżnicowana w zależności od długości lotu. Rejsy do 2 000 kilometrów będą podlegać pod podatek w kwocie 29,40 euro; na pasażerów lotów o długości od 2 000 do 5 500 kilometrów nałożony będzie podatek rzędu 47 euro, podczas gdy danina od połączeń długodystansowych (powyżej 5 500 kilometrów) wynosić będzie 70,86 euro. Haga prognozuje, że przewidywane przychody budżetowe wynoszą około 1,1 miliarda euro rocznie od 2027 roku. Np. czteroosobowa rodzina będzie musiała zapłacić daninę w wysokości 120 euro za odbycie lotu średniodystansowego (np. na wakacje do Grecji), podczas gdy w Belgii podatek łącznie wyniesie 40 euro, a wylatując ze Szwecji rodzina nie zapłaci żadnego podatku. Nawet Niemcy rozważają cofnięcie niedawnej podwyżki podatku lotniczego – jest to efekt redukcji oferowania przez Ryanaira i Condora.

Belgia i Niemcy beneficjentem podatku w Holandii

Decyzja rządu holenderskiego o dalszym podwyższeniu i tak już wysokiego podatku lotniczego osłabi łączność, zaszkodzi głównie pasażerom, ale także może być argumentem za ograniczeniem inwestycji w dekarbonizację lotnictwa, które forsuje Unia Europejska i Haga.

– Podwyższenie podatków lotniczych to podręcznikowy przykład krótkoterminowego myślenia politycznego. Podatki biletowe szkodzą korzyściom, jakie lotniska zapewniają obywatelom i gospodarkom narodowym. Co kluczowe, opodatkowanie lotnictwa odwraca uwagę od ogromnych inwestycji niezbędnych do osiągnięcia zerowej emisji netto. Potrzebujemy wsparcia rządu, aby przyspieszyć tę transformację, a nie polityki, która osłabia sektor i karze konsumentów – zauważa Olivier Jankovec, dyrektor generalny ACI EUROPE.

Wzrost podatku zapewne wywoła trend, który polegać będzie na tym, że Holendrzy będą wybierać wyloty z pobliskich lotnisk w Belgii i Niemczech, aby zaoszczędzić kilkadziesiąt euro na biletach lotniczych. Badanie opinii pasażerów KLM, czyli głównego operatora amsterdamskiego portu lotniczego Schiphol, wykazało, że na taki krok zdecyduje się aż 74 proc. dzisiejszych klientów holenderskiego flagowca na rodzimym rynku. Jednocześnie 87 proc. ankietowanych uważa, że ​​wpływy z podatku lotniczego powinny być przeznaczone na bardziej zrównoważone latanie – na razie nie ma informacji, jakie przedsięwzięcie sfinansują dodatkowe wpływy budżetowe. Obecnie wpływy z podatku lotniczego wracają do skarbu państwa i nie są inwestowane w zwiększanie zrównoważoności lotnictwa, np. poprzez zwiększanie skali i obniżanie cen paliw alternatywnych (SAF).

Linie lotnicze KLM opowiadają się za czystszym i cichszym lotnictwem, a także za utrzymaniem globalnej łączności Holandii, dlatego przewoźnik krytycznie odnosi się do planów ustępującego rządu i apeluje o niepodnoszenie podatku lotniczego ponownie. – Ten podatek lotniczy sprawia, że ​​Holandia jest najdroższym krajem w Unii Europejskiej pod względem podróży lotniczych, niezależnie od odległości – wskazuje Marjan Rintel, dyrektor generalna KLM-u. – W rezultacie jeszcze więcej holenderskich podróżnych zdecyduje się na podróż samochodem przez granicę, aby latać z lotnisk w krajach sąsiednich. To nie służy klimatowi – wręcz przeciwnie, podważa nasze możliwości dalszego inwestowania w czystsze i cichsze lotnictwo. Holandia ogranicza swoje możliwości finansowe na rynku. To wywiera presję na naszą sieć linii lotniczych i uderza w sedno globalnej łączności Holandii – podkreśla szefowa przewoźnika z Niderlandów.
Tagi geolokalizacji:

Podziel się z innymi:

Zobacz również:

Szwecja wycofa podatek lotniczy!

Prawo i polityka

Szwecja wycofa podatek lotniczy!

Mateusz Kieruzal 04 września 2024

Walsh: Chora obsesja Niemiec na punkcie lotnictwa

Prawo i polityka

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Zobacz również:

Szwecja wycofa podatek lotniczy!

Prawo i polityka

Szwecja wycofa podatek lotniczy!

Mateusz Kieruzal 04 września 2024

Walsh: Chora obsesja Niemiec na punkcie lotnictwa

Prawo i polityka

Niemcy: Podatek lotniczy załata dziurę budżetową?

Prawo i polityka

Dania wprowadza podatek lotniczy. Ceny biletów pójdą do góry

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Prawo i polityka

Francja opodatkuje loty w pierwszej i biznes klasie

Mateusz Kieruzal 12 czerwca 2023

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Biznes i przemysł

Islandia wprowadzi podatek lotniczy

Mateusz Kieruzal 19 maja 2023

Kongresy
SZKOLENIE ON-LINE
Śledź nasze wiadomości:
Zapisz się do newslettera:
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem zgody na:
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
  • przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.
Współpraca:
Rynek Kolejowy
Transport Publiczny
Rynek Infrastruktury
TOR Konferencje
ZDG TOR
ZDG TOR
© ZDG TOR Sp. z o.o. | Powered by BM5
Zamknij